BAGGRUND
Musikbranchen er langt fra den samme som den var 5 eller 10 år siden. Stadigvæk arbejder industrien dog på helt samme måde. Digitale musiksalg har overhalet de fysiske og piratkopiering er en gennemgående faktor. Danske musikere er langt mere afhængige af at tjene penge gennem live shows og merchandise frem for pladesalg. Det betyder at mange musikere i dag slet ikke har et pladeselskab som en del af deres forretningsplan. Samtidigt er det i dag muligt at optage musik af rimelig kvalitet fra soveværelset og publicere det til hele verden, hvilket får musikstudier, producere og lydteknikere til at lide.

Det har været en rutschebanetur af ændringer det sidste årti, som har betydet at mange sektorer bare forsøger at hænge på. Der har været nogle nye tiltag, men de fleste har været quick fixes som ikke fokuserer på de fundamentale problemer. Som jeg ser det, er der et stort behov for at forstå alle faktorer på én gang og fra et systemisk perspektiv for at kunne skræddersy en ny og mere effektiv løsning.

PROJEKTET
Projekter er 2 delt. En del der har fokus på nordisk musik og kultur i New York, og en del der har fokus på amerikansk musik og kultur (mest New York) i København. Jeg vil skabe et månedligt event og et netværk der udveksler musik og kultur mellem New York og København. Begge veje. Idéen er en internet ressource der vil fokusere på at bygge bro mellem København og New York. Målet er at skabe større opmærksomhed omkring nordisk musik, mode og kultur fra København til New York og omvendt. Jeg vil samtidigt samle viden og indhold om de nye tendenser i musik, mode, livsstil, kunst og kultur og levere det til den nysgerrige, kulturinteresserede forbruger.

I et tæt samarbejde med Peter Schwinge og Nordic Spotlight fra New York, vil jeg få et månedligt event op at køre i København. Formålet med eventet er at eksponere København for ny amerikansk musik, at give musikere og andre branchefolk mulighed for at networke med relevante interessenter og at promovere danske bands der ønsker at komme ind på det amerikanske marked. Ud over eventet vil der skabes en platform og et netværk af branchefolk der kan hjælpe dansk kultur med at blive eksponeret på det amerikanske marked.